menu

3 dingen die ik heb geleerd bij YSE (en waarom jij ze ook zou moeten leren…)

 

Een van de redenen om voor je droombaan te kiezen is de ontwikkeling die je doormaakt, zo schreef Lotte eerder al. Deze ontwikkeling is oneindig en voor iedereen weer anders. In deze blog deel ik 3 van de dingen die ik geleerd heb bij YSE en jou ook zouden kunnen helpen in je werk én daarnaast.

Wat wil ik leren?
Al in het gesprek vóór mijn sollicitatie bij YSE werd mij gevraagd: wat wil je leren? Ik stamelde wat standaardzinnen over efficiënt werken, doelgericht zijn en een brede persoonlijke ontwikkeling, maar toen ik de telefoon ophing ging ik er echt over nadenken. Over wat ik zou willen leren, maar ook over de vraag op zich. Waarom wordt die vraag al gesteld vóórdat ik solliciteer? Laat staan, vóórdat ik er überhaupt werk?! 
Mijn antwoord op deze brede vraag is nog niet minder standaard geworden, hoewel ik aan de hand van een persoonlijk ontwikkelplan wel degelijk specifieke doelen heb gesteld voor mijn taken. Zo wil ik graag leren om eerder en gerichter te checken bij en tijdens een nieuwe opdracht of de koers nog goed is, en leer ik elke dag om te gaan met collega’s van een andere kleur (check hier de blog van Anne). Belangrijker is echter dat ik geleerd heb voor ieder overleg, iedere opdracht of iedere taak mezelf de vraag te stellen: Wat wil ik hiervan leren? Dit geeft een ongekende doelmatigheid en laat me beter focussen op het moment. Elke dag opnieuw leren!

Belangen erkennen
Alles is politiek, niet alleen in Den Haag, maar op iedere plek waar mensen samenkomen wordt gestreden om belangen. Een tweede les voor mij was om in te zien dat iedereen een belang heeft in het geheel. Dit is niet negatief, het is het gevolg van het feit dat we allemaal ontwikkelende wezens zijn die ideeën hebben over hoe iets zou moeten gaan. “Organisaties zijn interpersoonlijke plekken waarin veel complexe (…) gevoelens aangewakkerd worden” schreef de organisatiedynamiekdeskundige David Armstrong. Mijn les is om die zoveel mogelijk te ontwarren waarbij ik in de eerste plaats mijn eigen belangen helder moet hebben. Waarom sta ik voor wat ik zeg? Waarom wil ik graag dat iets zo gaat? Wat is de andere kant, en waarom kiest iemand anders daarvoor? Dit is niet alleen vanuit communicatief oogpunt handig om te zien, het is bovendien échte gerichtheid op de ander. Niet alleen maar horen, maar ook begrijpen wat diegene wil en daarin mee kunnen gaan, zelfs als het tegen jouw belang ingaat. 

Prioriteren
Als ik dan weet wat ik wil leren en met open vizier het gesprek met de ander ben aangegaan moet het werk ook heel praktisch gedaan worden. Dat doe ik door te prioriteren. Meer dan ooit leven we in een tijd van lijstjes. Ons brein houdt ervan. Lijstjes brengen orde in de chaos aan data in ons hoofd. Als we nieuwe informatie tot ons krijgen geeft ons brein daar onmiddellijk betekenis aan (ik ben dan ook blij dat je zo ver in deze blog bent gekomen), vanwege de hoeveelheid informatie merk ik dat ik het niet allemaal meer bijhoud. Door te prioriteren en overzichtjes te maken maak ik m’n hoofd leeg voor creatieve processen en hoef ik me niet druk te maken over wat er nog moet gebeuren (het eerste prioriteermoment is door níet te starten met je mail, maar met je taken). In de tijd dat ik bij YSE werk heb ik in 3 stappen geleerd te prioriteren (opnieuw een lijstje):
1.    Maak een lijst van álle dingen die je moet doen (probeer het los van werk te zien, indelen komt later). Bij YSE gebruiken veel mensen Trello om takenlijstjes te maken. Maar ook het gebruik van Google Keep in een zijbalk bij m’n mail helpt om overzicht te houden. 
2.    Kies wat je perse wilt doen. Dit doe ik in het algemeen in de taken die ik moet doen (uiteraard is er altijd corvee te doen, maar je hebt altijd een bepaalde keuzevrijheid!), maar ook binnen de taken helpt het om te prioriteren. Deel je taken in (en gebruik de stelregel dat een taak van meer dan een half uur niet in een lijst hoort, maar in je agenda).
3.    Ga stap voor stap aan het werk. Ons brein verwerkt informatie razendsnel, maar het moet wel behapbaar zijn. Als je hebt gekozen wat je perse wilt doen helpt het om de weerstand uit de lijst te halen door alle taken behapbaar te maken. Dus niet: ‘een voorstel voor een nieuwe klant schrijven’. Maar: bij 3 personen informatie ophalen; het doel bepalen; de inleiding schrijven; etc… In Trello kun je ontzettend makkelijk per taak deeltaken toevoegen!


Het in overzicht brengen van deze leerervaringen liet mij opnieuw inzien dat elke dag een nieuwe les. Denken aan m’n eigen leervragen, zoeken naar het belang van de ander en werken vanuit overzicht zijn grote stappen, maar zijn er slechts een paar. Wat ga jij vandaag leren? Reageer met een originele les!


Kunnen we je helpen?

Wij nemen contact met je op