menu

Emotie op de werkvloer: kwetsbaarheid bij de koffieautomaat

 

Ook al heeft het thema emotie de laatste jaren aan populariteit gewonnen, toch blijkt de ruimte voor emotie op de werkvloer vaak nog beperkt. Zelf ervaarde ik hoeveel ongemak komt kijken bij emotie in professionele context. Waarom vinden we dat zo moeilijk?

Deze vraag kon ik niet loslaten en sindsdien ben ik me in dit thema gaan verdiepen. Het begon onschuldig onder andere met het lezen van boeken van kwetsbaarheid-goeroe Brené Brown. Vervolgens heb ik er ook mijn afstudeeronderzoek aan gewijd en ben ik met “de werkvloer” in gesprek gegaan. Als ik iets van deze ervaringen heb geleerd dan is het wel dat het delen van emotie verbindt. Desondanks blijven we, mezelf meegerekend, het moeilijk vinden ons (in een werkomgeving) kwetsbaar op te stellen. In deze blog neem ik jullie mee in een aantal inzichten die ik opgedaan.

Emotie is normaal, beheersing is de norm

De invloed van emotie op ons gedrag is groot; emoties zijn de centrale kracht achter de keuzes die we maken en winnen het veelal van feiten. Hoe vaak je ook aan collega’s uitlegt dat een reorganisatie noodzakelijk is, de angst voor het onbekende krijg je daarmee niet weg. Ondanks de impact van emotie wordt het tonen ervan in een werkomgeving nog vaak als zwakte gezien. En dan heb ik het vooral over ‘negatieve’, in mijn woorden ‘kwetsbare’ emoties, zoals angst, boosheid en verdriet. Eén van de belemmeringen die hierachter lijkt te schuilen is de gedachte dat emotie effectiviteit vermindert. Met een in huilen uitgebarsten collega duurt een besluitvormingsproces wellicht een kwartiertje langer. De vraag is echter of een snel, rationeel besluit een betere was geweest.

Sociale veiligheid als voorwaarde

Voor het delen van emotie is een sociaal veilige omgeving nodig. Klinkt niet gek, maar best een uitdaging voor een werkgever. Sociale veiligheid is inmiddels een containerbegrip dat naar mijn idee samenkomt in één woord: vertrouwen. Concreet kan je denken aan een transparant beoordelingssysteem, integere vertrouwenspersonen, gelijkwaardige behandeling of structurele reflectie. Leidinggevenden vervullen gezien hun voorbeeldfunctie een sleutelrol in emotie op de werkvloer. Zij kunnen als positieve rolmodellen de druppel zijn die de olievlek door de organisatie verspreidt.

Begin bij jezelf

Cliché maar niet minder waar; verandering begint bij jezelf. Hoe biedt de organisatie waarvoor jij werkt ruimte aan emotie, en welke rol speel je hier zelf in? Het delen van emotie en het open staan voor die van een ander leer je pas echt door te dóen. Wil je jezelf uitdagen? Begin dan de (digitale) gesprekken aan de koffieautomaat eens met het delen van een kwetsbaar moment in plaats van het hoogtepunt van afgelopen weekend. Wie weet wat het teweeg brengt!

Ben je aan het denken gezet en wil je meer weten over dit thema? Leestips: Durf te Leiden van Brené Brown en Dingen gedaan krijgen van Tali Sharot. Of neem contact met me op via tessa.sneller@yse.nl voor vragen of het uitwisselen van ervaringen bij de digitale koffieautomaat.


Kunnen we je helpen?

Wij nemen contact met je op