menu

Werken om te leren

 

Als je mij zes maanden geleden had verteld dat ik mij zou gaan bezighouden met softwareontwikkeling in de autolak-industrie had ik je waarschijnlijk uitgelachen. Toch domineerden deze twee onderwerpen de afgelopen vijf maanden mijn agenda.

Zonder enige kennis van deze materie stapte ik op 3 april binnen bij mijn nieuwe opdracht. Er werd gewerkt via de Scrum-methodiek en ik zou de rol van Product Owner krijgen. De beginselen van Scrum waren mij enigszins bekend, maar wacht… welke rol? Via mijn collega Ronald kreeg ik de benodigde documenten doorgestuurd waardoor ik mij kon inlezen in de rol. In de Scrum guide (het heilig boek van Scrum) wordt de Product Owner op de volgende manier beschreven:

“The Product Owner is responsible for maximizing the value of the product and the work of the Development team. For the Product Owner to succeed, the entire organization must respect his or her decisions.”

Oké, en wat betekende dit voor mij? Op een simpele manier uitgelegd moest ik de eisen en wensen die er vanuit de business aan de applicatie gesteld werden achterhalen, vertalen en aan het development team voorleggen ter ontwikkeling. Allereerst was het zaak dat ik de ‘inhoud van het bedrijf’ (Wat produceren ze? Hoe lopen de interne processen? Welke business units zijn er?) en de ‘inhoud van de software’ (Waarom maken we dit? Wie worden de gebruikers? Wat moet het toevoegen?) begreep. Zodra deze kennis ‘mij eigen’ zou zijn, zou ik de rol van Product Owner kunnen innemen.

In het begin leek dit een onmogelijke klus. De organisatie had wel gestandaardiseerde processen maar deze verschilden per productielocatie (verdeeld over de hele wereld). Daarnaast was er weinig samenwerking tussen de verschillende business units. Kortom er was geen sprake van ‘één waarheid’ en iedereen verwachtte iets anders van de applicatie, een lastige uitgangspositie.

Wat ik in het begin nog lastig vond, maar wat in deze opdracht des te duidelijker is geworden is: stel vragen. Stel vragen ter verduidelijking maar vraag ook vooral om hulp. De collega’s die al langer betrokken zijn bij het project en/of de medewerkers van de organisatie hebben nou eenmaal al meer kennis van zaken dan jij. Voel je daar vooral niet schuldig om maar maak daar gebruik van! Loop, indien mogelijk, even langs om je vraag te stellen. Dit is makkelijker en vaak ook sneller dan je vraag via de mail of telefoon te stellen.

In mijn rol als Product Owner heb ik veel stakeholders gesproken, verwachtingen gemanaged, geleerd over de inhoud (autolak en softwareontwikkeling) en dit vertaald naar het development team. Ondanks dat autolak (voor mij) niet het meest sexy onderwerp is en het project niet altijd soepel verliep, heb ik wel heel veel geleerd. Ik heb geleerd veel (meer) vragen te moeten stellen en hulp gekregen vanuit de business, het development team en mijn manager(s). Zonder het stellen van vragen was deze opdracht een stuk moeilijker geweest. In de afgelopen zes maanden heb ik dus gewerkt om te leren!


Kunnen we je helpen?

Wij nemen contact met je op