menu

Ja, maar...

 

Probeer eens te letten op hoe vaak je per dag bij jezelf of bij anderen ‘’Ja, maar…’’ hoort. Daar ga je vast en zeker van schrikken. Aan de keukentafel werden mijn broertjes en ik er vroeger op aangesproken door onze vader als er weer een klagende “Ja, maar…” uit onze monden kwam. ‘’Niet ja, maar…, ja, én…’’ waren de woorden van mijn vader.

Inmiddels krijgen wij elk jaar met Sinterklaas een Omdenken scheurkalender van hem cadeau. Omdenken is voor veel mensen een bekend begrip. Iets wat mij betreft geassocieerd kan worden met een stukje positiever naar bepaalde zaken kijken. In mijn werk kom ik dan ook ‘’Ja, maars…’’ tegen die volgens mij makkelijk omgebogen kunnen worden naar iets positievers. Hieronder enkele ‘’Ja, maars…” die ik (helaas) vaak tegen kom.


Ja, maar… dit moet echt anders.

We zijn zo gewend om te onderzoeken wat er niet goed gaat dat we over het hoofd zien wat er wel goed gaat. Je kan dit vergelijken met het lezen van recensies van een restaurant of product op een website. We onthouden vaak de negatieve dingen en niet de positieve dingen. Als 3 van de 15 recensies negatief zijn, onthouden we waarschijnlijk de 3 negatieve recensies in plaats van de 12 positieve recensies. Zo gaat het ook een beetje op de werkvloer. We focussen ons vaak op het oplossen van problemen, terwijl we vergeten successen te vieren.  


Ja, maar… dat kan niet.

“Dat gaat niet werken’’, “Dat kan hier niet’’. Daar gaat je outside the box idee. We zijn gewend aan vaste denkpatronen door hoe het ons is aangeleerd of voorgeschreven. Alleen is het wel echt zo dat iets niet kan? Denken in mogelijkheden is veel leuker dan denken in problemen. Wat als alles mogelijk zou zijn, wat zou je dan doen? Wedden dat je op creatieve (haalbare) ideeën komt? Ja en wat al alles lukt? Ja-en-zeggers stellen de vragen. Zij zien de beren én de weg.


Ja, maar… we hebben je geïnformeerd.

Mail, whatsapp, intranet, projectsites, vergaderingen: je wordt overladen met informatie. Soms is door de bomen het bos niet meer te zien en het kaf niet meer van het koren te scheiden. Wat is nou echt de relevante informatie? En voor wie is de boodschap? Probeer eens kritisch te kijken naar wie jij jouw boodschap verstuurt. En misschien nog wel belangrijker, hoe je de boodschap verstuurt: een uitgebreid verslag of op onderwerp de hoofdlijnen en actiepunten? Communicatie gaat niet zozeer over zenden en ontvangen maar over begrijpen en verbinden.


Ja, maar… daar heb ik geen tijd voor.

‘Druk, druk, druk’, je kent het wel. Agenda’s die vollopen, deadlines die eraan komen: het houdt nooit op. En dan ook nog die vergadering waar je naartoe moet. Meeting hier, telefoontje daar, BiLa zus en koffietje zo: we zijn een hoop aan het praten, alleen verzetten we daarmee ook werk? Je werkweek vliegt voorbij en de to-do-lijstjes blijven zich maar opstapelen. Kijk eens bewust naar je agenda en maak de afweging waar de focus die week op ligt. Druk zijn is veelal een gebrek aan keuzes maken. Je gaat pas impact maken als je focus houdt. Niet door alle vergaderingen bijgewoond te hebben of al je mails in een dag beantwoord te hebben. Want anders blijven we vergaderen tot we erachter zijn gekomen waarom we geen werk gedaan krijgen.


Ja, maar… daar hebben we de capaciteit niet voor. 

Op elke afdeling spelen er wel zaken die we eigenlijk wel willen oppakken, alleen waar we geen tijd of de (juiste) mankracht voor hebben. Dat ene project waar we al een paar keer aan zijn begonnen en ook weer is gestrand. Of dat project dat het bedrijf echt vooruit helpt, alleen we niet weten bij wie we het gaan leggen. Een frisse blik van buitenaf kan helpen om dit project op te pakken en tot een goed resultaat te brengen. Dit is een van de dingen die ik zo leuk vind aan werken bij YSE: er zijn zoveel verschillende bedrijven, afdelingen en projecten waar ik die frisse blik kan bieden! Dus waarom roeien met de riemen die je hebt? Haal een buitenboordmotor in huis!


Mijn belangrijkste tip? Denk elke dag even om! Denk eens hoe het zou zijn als je precies andersom zou reageren of verder zou denken dan de voor jou normale weg. Denken jullie om in jullie organisatie? En, ja… ik ben benieuwd: laat je kijk op omdenken achter in een comment of neem contact met mij op!


 


Kunnen we je helpen?

Wij nemen contact met je op