menu

Adres

Joseph Haydnlaan 2a
, 3533 AE Utrecht
, Nederland

Social media

Instagram · LinkedIn

Hollen als kip zonder kop

Margot Venhuizen

 

Vijf do’s & dont’s om een beetje rustaaagh te blijven tijdens de start van je traineeship

Je rent rond als een kip zonder kop, antwoordt op elke vraag: ‘Ja komt goed!’, ‘Ja fix ik!’, want uhm.. bewijsdrang!  Je zult eens laten zien wat je allemaal in je mars hebt en hoe je alles from the get go weet te cheffen, alsof je er al zeven jaar werkt. Eigenlijk snap je nog geen bal van de organisatie en ben je sowieso compleet overweldigd door het nieuwe kantoor met nieuwe mensen, op wie je óók nog eens indruk probeert te maken.. Herkenbaar? Lees de vijf do’s & dont’s om een beetje rustaaagh te blijven tijdens de start van je traineeship
 

1. Prove it or lose it!
Leidinggevende Hans, die hoge verwachtingen heeft van trainee Jan-Peter, geeft Jan-Peter een mooie opdracht. JP is enthousiast, snapt alleen nog vrij weinig van die opdracht, maar laat dit liever niet doorschemeren. Met de zeer beknopte uitleg gaat JP hard aan de slag. Alleen verliest hij al gauw zeeën van tijd, omdat hij compleet vastloopt. Paniek slaat toe en de deadline voor de opdracht passeert. Zonde! Je bent ten slotte trainee, dus zie het als een uitdaging om in een vroeg stadium vragen te stellen. Dat gaat je tijd én een hoop stress besparen.

2. Vind jíj altijd iedereen even leuk en geweldig?
Nou, ik niet! Het kan dus ook gebeuren dat niet iedereen jou meteen (of nooit..) he-le-maal fantastisch vindt. Dikke bonus als je collega’s treft waar je goed mee klikt, maar zie het niet als je persoonlijke missie om door iedereen aardig gevonden te willen worden. Enigszins moeiteloos samen door één kantoordeur te kunnen, is uiteraard wél prettig.

3.  Golden oldie
Mijn collega gaf mij in het begin van mijn traineeship een gouden tip, die ik eerst eigenlijk beschouwde als slechts brons. ‘Het helpt om notificaties van mails uit te zetten’. ‘Oh, daar heb ik niet zoveel last van’. Welgeteld één week hield ik dat vol, waarna alle ‘stroken’, ‘geluiden’ en ‘badges’ naar links werden geswiped. Dit zorgde voor minder afleiding en daardoor betere concentratie.

4. ‘Please, do not disturb’
Oké, hang niet letterlijk zo’n hotelkaart om je nek, maar bouw voor jezelf ‘niet storen’ momentjes in om te kunnen focussen op taken waar je op dat moment mee bezig bent en ook echt graag wilt volbrengen. Zet je werktelefoon bijvoorbeeld een uur op stil en geef aan dat eventuele vragen van collega’s worden geparkeerd. Nu hoor ik je denken: ‘Hoe geef ik dat aan?’. Nou gewoon, noise cancelling op en heel boos kijken ;)

5. Moet-ik-dit-nu-doen?
Aha, deze is voor alle pleasers! Stel je voor dat vragen die jou worden gesteld staan voor apen. Vraag jezelf dan twee dingen af voordat je in de ‘Ja doe ik!’ valkuil stapt: Is deze aap wel voor mij bedoeld of zit hij al op de schouder van de juiste persoon? Heeft deze aap haast of kan hij even wachten? Delegeren en prioriteiten stellen is lastig, maar helpt je te voorkómen dat je gebukt gaat onder het gewicht van een apenkooi.
 

Ruimte innemen voor jezelf mag, als iedereen een beetje aan zichzelf denkt, dan wordt er aan iedereen gedacht.