menu

En de digitale blunder van de maand gaat naar...

 

Ik weet niet waar het vandaan komt, maar als het op techniek aankomt, krijg ik acuut kortsluiting. Ik heb ook geen vertrouwen in techniek, nooit gehad ook. Of het nu wel of niet door eigen toedoen faalt, ik schuif vragen over technische aspecten altijd door naar collega’s.

Op het moment dat al onze events door Corona online plaats gingen vinden, kon ik dit trucje niet langer toepassen. Ik moest eraan geloven, ervoor gaan zitten en mijzelf erin verdiepen. De weerstand die in mij ontstond, was op zijn minst bijzonder te noemen. Ik veranderde in een opstandig kind die moest leren hoe Zoom werkt en hoe je online als een professionele host overkomt (met nadruk op “overkomt”).

Nadat mijn tantrums vol weerstand waren gepasseerd, klikte ik de eerste Zoom tutorials aan. Dit leek eigenlijk allemaal best wel te doen en op een bepaald moment dacht ik dat dit ook nog wel ‘leuk’ kon worden. Omdat ik een verleden heb vol technische failure momenten, had ik een waterdicht plan voor mijn eerste online Zoom event als host. Alles stond klaar, check, check, dubbelcheck. Zelfs met een voorafgaande generale repetitie. Ik had het kunnen weten, want de generale verliep vlekkeloos..

De première ging van start en nadat iedereen succesvol had ‘ingebeld’ begon ik wat te ontspannen. Dit ging goed komen. Totdat er na een halfuur een POP UP!! verscheen: ‘Your session will be cancelled in 10 minutes, you can upgrade your account by clicking here’…

Binnen 10 minuten moest ik:

  1. erachter komen waar de bron van dit probleem lag;
  2. dit probleem oplossen;
  3. direct een nieuwe meeting plannen voor de 35(!!) deelnemers;
  4. de nieuwe meeting versturen naar deze deelnemers;
  5. de ‘technische storing’ ergens aankondigen bij de groep inclusief instructies naar de nieuwe meeting;
  6. de overige hosts geruststellen dat dit allemaal weer goed komt (via de privé chat/app en telefoon..);
  7. rustig en professioneel over blijven komen…

Het resultaat van deze blunder is een gouden tip voor huidige en toekomstige Zoomgebruikers die met meerdere users in één accountsysteem zitten. Check áltijd even vóórdat je meeting begint, of een lieftallige collega niet ‘per ongeluk’ jouw account van licensed naar basic heeft veranderd. Dat betekent namelijk ook een basic hoeveelheid minuten (namelijk veertig) en voorkomt een apocalyptisch einde van een meeting…

Omdat ik nog steeds bezig ben om mijn digitale skills te verbeteren, zou ik graag willen weten: Wat is jouw digitale blunder als host of deelnemer? Ik ben heel benieuwd en zet deze graag op mijn steeds langer wordende ‘checklist voordat zoom-meeting begint’ lijst!


Kunnen we je helpen?

Wij nemen contact met je op