menu

De wijze lessen van Captain Hindsight

 

De meeste mensen zijn bekend met South Park. Deze show staat bekend om zijn donkere humor, satire en schoppen tegen de (Amerikaanse) maatschappij. In deze show maken vier vrienden epische verhalen mee. In een bepaalde aflevering komt er een superheld voor, genaamd Captain Hindsight. Als er zich een ramp heeft voorgedaan komt deze held aangevlogen en zegt dat het achteraf gezien voorkomen had kunnen worden. Dit wordt vooral duidelijk wanneer er een flat in de fik staat, en Captain Hindsight aangevlogen komt. Hij zegt: “Dat gebouw had daar niet gebouwd moeten worden, nu kunnen de brandweerwagens niet bij de brandende flat komen”. Vervolgens vliegt de held de donkere nacht weer in. Uiteindelijk verandert zijn achterafje niks aan de situatie en hebben mensen er net niks aan dat hij het zegt.

Dit klinkt misschien een beetje absurd, het is immers maar een animatieshow, maar als het goed is, herkent iedereen dit soort situaties. Voordat ik bij YSE/Kirkman Company terecht was gekomen, heb ik ook gesolliciteerd bij een consultancy kantoor uit de Big Five. Na wekenlange voorbereiding stuurde ik mijn brief eruit en wachtte ik af. In dezelfde week kreeg ik de volgende reactie:

Na een zorgvuldige afweging hebben we besloten om je niet in onze procedure op te nemen”

Balen! Mijn interne Captain Hindsight kwam aangevlogen en begon gelijk gedachtes te schieten; Je motivatie was niet goed genoeg; Je had koffie moeten gaan drinken met iemand van het bedrijf; Je had toch een andere studie moeten kiezen. Uiteindelijk is dit allemaal terug te herleiden naar de volgende vorm: Als ik dit had gedaan, was het wel gelukt. Hier zit een sterke aanname achter: de interventie die je had willen doen had zeker weten genoeg geweest om het doel te behalen wat je wilt. Maar dat hoeft zeker niet zo te zijn. Hier volgt gelijk mijn eerste les uit:

1. De interventies die je had willen doen, hadden niet per se hoeven  te leiden tot een positief eindresultaat.

Nu is het in zo een situatie heel makkelijk om in een negatieve mindset te schieten. Inderdaad; je hebt een aantal zaken niet gedaan die eventueel tot een beter eindresultaat zou kunnen leiden. Je kan dan boos, verdrietig of teleurgesteld raken, maar dat heeft uiteindelijk geen zin; je verandert toch niks aan de situatie. Het is al gebeurd, en misschien zouden je interventies geholpen hebben, maar misschien ook niet.

2. Blijf positief en sta er niet te lang bij stil! Het geeft je alleen maar een rotgevoel en je schiet er niks mee op.

Daarnaast is het interessant dat je deze factoren altijd intern zoekt. Je brein zegt tegen jezelf dat het aan jou ligt dat het niet gelukt is, terwijl er heel veel andere externe factoren kunnen zijn die bijdragen aan de ongewilde uitkomst van de situatie. In het geval van solliciteren kunnen er veel andere redenen zijn; er zijn genoeg andere sollicitanten; je past niet bij het bedrijf; ze zoeken iemand met meer werkervaring. Als je deze factoren meeneemt is het misschien goed dat je het niet geworden bent. Misschien past de cultuur totaal niet bij wie jij bent, of heb je nu niet de ervaring om te voldoen aan de eisen van de job.

3. Breng ook de externe factoren in kaart. Deze kunnen je helpen om de situatie beter te begrijpen.

Wat wel verstandig is, is om de interventies die je niet had gedaan, mee te nemen naar een toekomstige situatie. In mijn geval was het duidelijk: ik heb bij mijn volgende sollicitatie gebeld met mensen die er werken, beter onderzoek gedaan naar de bedrijfscultuur, onderzocht of ik daarbij pas en mijn motivatie goed op orde gebracht. Hierdoor heb ik nu de baan gekregen die ik wil.

4. Leer van je eerdere fouten, en gebruik ze om het in de toekomst beter te doen.

Ik hoop dat je wat geleerd hebt van deze belachelijke superheld. Met de lessen van Captain Hindsight kan je toekomstige situaties mogelijk beter relativeren. Als je in de toekomst een fout maakt hoop ik dat je het volgende te binnen schiet: Het maken van fouten mag, maar leer daarvan. Hiermee voorkom je dat je de fout in de toekomst niet nog een keer maakt. 


Kunnen we je helpen?

Wij nemen contact met je op