menu

Adres

Joseph Haydnlaan 2a
, 3533 AE Utrecht
, Nederland

Social media

Instagram · LinkedIn

100 days challenge

Maxime Kool

 

100 Days Challenge - Een middel tegen bedrijfsblindheid?

Bedrijfsblindheid is een groot probleem binnen veel organisaties. Het is een ziekte die in elke grote organisatie voorkomt. Vaak wordt bedrijfsblindheid niet herkend en erkend, maar leidt het wel tot inefficiëntie.

Symptomen:

  • Weinig zelfreflectie
  • Vastgeroestheid
  • ‘Ach, we doen het al jaren zo’
  • ‘Waarom zouden we nu ineens dingen gaan veranderen’
  • ‘Dat werkt hier niet’
  • ‘We hebben dit al een paar jaar geleden geprobeerd’

Uit onderzoek blijkt dat na ongeveer 100 dagen binnen een organisatie, deze symptomen steeds meer op beginnen te spelen. Je wordt opgenomen in de bedrijfscultuur en de gang van zaken begint normaal te worden. Gelukkig kan bedrijfsblindheid wel opgemerkt worden door impulsen van buitenaf.

Laat ons nou die impuls zijn!

Robert-Jan, Anouk en ikzelf zitten vanaf oktober/ november op opdracht bij de RDW. Alle drie op verschillende afdelingen, met verschillende opdrachten. Toch waren er bepaalde dingen die ons alle drie waren opgevallen. Na het delen van deze ervaringen tijdens een wekelijks koffiemomentje, kwamen we op het idee dit eens terug te geven aan de RDW. Wat was ons nou opgevallen de eerste drie maanden? Waar hadden we ons over verbaasd?

We hebben een presentatie voorbereid aan de hand van vragen zoals: 

  • Wat was je eerste indruk van deze organisatie, voordat je aan je opdracht begon?
  • Wat vinden ze hier normaal, wat wij vreemd of onlogisch vinden?
  • Wat valt je op aan…de sfeer/ de cultuur/ de manier van samenwerken?
  • Wat doet deze organisatie nou écht goed?
  • Wat is het eerste dat je zou veranderen hier?
  • Wat zou je doen als je één dag CEO was van deze organisatie?

De uitkomsten én concrete tips hiervan hebben we gepresenteerd in een door ons georganiseerde lunch & learn: lekkere broodjes, een diverse groep genodigden en de ongezouten mening van drie young professionals.Daar zat overigens nog wel een uitdaging in…‘ongezouten’, zonder mensen écht voor het hoofd te stoten. Hoe doe je dat, als je het publiek niet helemaal kent...?We besloten dat we door het verhaal dicht bij onszelf en onze eigen ervaringen te houden, én door humor te gebruiken, we niet heel erg de mist in zouden kunnen gaan.Zo bleek ook! De 100 days challenge werd erg goed ontvangen.Tijdens de presentatie klonk er veel (ongemakkelijk) gegniffel van herkenbaarheid. De collega’s waren zelfs zo enthousiast dat het verzoek kwam om onze presentatie te delen met nog meer teams.

De 100 days challenge blijkt een mooie manier om naast je opdracht, echt iets terug te kunnen geven aan de organisatie. Iets wat mensen die langer binnen de organisatie werken, zelf niet kunnen. We kijken terug op een ontzettend leuke ervaring en een aantal collega’s zijn weer een beetje genezen van bedrijfsblindheid.

Doktersadvies: Introduceer als starter de 100 days challenge en durf jouw ervaringen als nieuweling in een organisatie te delen. Succes!