menu

Hoe vind je als Young Professional de goede balans tussen thuis- en op kantoor werken?

Pascalle van Dorst

 

Voor veel Young Professionals is werken een nieuw hoofdstuk in hun leven. De ene Young Professional is het studeren zat en staat zeer gemotiveerd in de startblokken om dit nieuwe hoofdstuk te openen. Voor de ander is het misschien wel een drempel waar je al langere tijd tegenop ziet. Je wordt beperkt in je vrijheid, wordt onzeker omdat je ‘young’ bent en je hebt geen ervaring, dus ‘waarom zou een bedrijf mij aannemen?’ is de vraag die de overhand neemt.

Dat laatste ben ik. Vooral de beperking van mijn vrijheid, niet meer je eigen tijd in kunnen delen en vijf dagen per week verplicht weg zijn van huis is waar ik het meest tegenop zag. Totdat er aan het begin van de coronapandemie een ander werkbeleid ontstond: hybride werken. Het gedeeltelijk thuis- en gedeeltelijk op kantoor werken. Dé oplossing voor alle bovenstaande argumenten.

Maar voor velen geldt dan de vraag: ‘Hoe vind je als Young Professional de goede balans tussen thuis- en op kantoor werken?’ Want thuis is toch dé plek waar je ‘thuis’ komt na een dag werken? Jouw basis waar je kan relaxen, televisie kijkt, de (af)was doet, staat te koken in de keuken en visite ontvangt. Die plek moet misschien wel omgetoverd worden tot jouw nieuwe werkplek, want de ruimte om een werkkamer te creëren heb je als Young Professional vaak niet.

Hybride werken heeft voor veel werkgevers en werknemers een enorme impact en roept veel vragen over hoe je hiermee om kan gaan. Het biedt zowel kansen als uitdagingen. De werkgever draagt hier een belangrijke rol in bij, onder andere de inrichting van de kantooromgeving en de thuiswerkplek zo goed mogelijk laten aansluiten op de behoefte van de werknemer, thuiswerkmiddelen of een thuiswerkvergoeding aanbieden, open staan voor een goed gesprek over hybride werken, flexibel staan tegenover de behoefte van de medewerker en het maken van concrete afspraken hierover.

Als werknemer is het belangrijk hier goed over na te denken voordat je aan je nieuwe baan begint of het beleid binnen je huidige werk verandert. Neem je eigen belang in acht, maar uiteraard ook het belang van je team en je werkgever. Hoe ziet jouw ideale situatie eruit en hoe gaan we daar komen? Denk aan welke werkzaamheden je thuis wil/kan doen, voor welke werkzaamheden aanwezigheid vereist is, hoe je communiceert met collega’s, welke werktijden passend zijn bij de samenwerking met je collega’s en of jouw werkplek wel voldoet aan de arbowetgeving.

Bij het beantwoorden van deze vragen zijn veel werknemers het erover eens dat werktijden flexibeler ingedeeld kunnen worden, communicatie met collega’s makkelijk online kan en dat een ‘iets mindere arbo’ werkplek zwaar opweegt tegen de vrijheid die hybride werken werknemers biedt. In plaats van de reistijd naar je werk of het kletsen bij het koffiezetapparaat op kantoor, kan deze tijd nu gebruikt worden voor de was, de boodschappen, een wandeling, een pakket wegbrengen, of simpelweg ‘s ochtends net wat langer in je bed kunnen blijven liggen. Je vrijheid wordt minder beperkt, waardoor je buiten werktijd om meer tijd overhoudt voor jezelf, voor vrienden en familie. Er ontstaat op deze manier een betere werk-privé balans, wat vaak resulteert in een betere mentale gezondheid.

Uiteraard hebben Young Professionals ook veel behoefte aan persoonlijke en spontane contacten. Als je te veel thuis werkt kan het zijn dat je minder connectie voelt met het bedrijf en je collega’s, waardoor je minder gemotiveerd raakt. Jongeren hebben behoefte aan ontmoeten en verbinden en dit resulteert vaak ook in betere resultaten. Zij zijn gebaat bij interactie met collega’s en willen ontwikkelen door ‘learning by doing’. Daarom is het belangrijk om voor jezelf na te gaan hoe belangrijk dit voor jou is en van hieruit de keuze te maken hoe je jouw werkweek wilt verdelen. Houd je van interactie en ben je graag met mensen om je heen? Dan kies je wellicht voor 3 tot 4 dagen per week naar kantoor en 1 of 2 dagen thuis. Of vind je het juist fijn om alleen te zijn zonder afleiding, zodat je snel door kan werken? Dan kies je wellicht voor 3 tot 4 dagen thuis en 1 dag kantoor. Het fijne aan hybride werken is dat je dit als werknemer vaak helemaal zelf kan bepalen en zo wordt ‘werken’ voor veel Young Professionals ineens een stuk leuker en flexibeler!

Persoonlijk ben ik voorstander van 2 tot 3 dagen kantoor en 2 tot 3 dagen thuis. Dit verschilt een beetje per week, afhankelijk van de drukte en de werkzaamheden waarvoor je op kantoor aanwezig moet zijn. Ik vind zelf de afwisseling erg prettig. Omdat ik erg gesteld ben op sociale contacten kan ik op kantoor echt genieten van mijn collega’s en de gezelligheid om me heen. Daarnaast kan ik, juist omdat ik zo gesteld ben op sociale contacten (ook in het weekend), ook echt genieten van de dagen dat ik thuis werk. Ik kan mezelf dan even terugtrekken en rustig mijn werk doen, zonder teveel afleiding en prikkels om me heen. Doordat ik op mijn thuiswerkdag geen reistijd heb, houd ik tevens een stuk meer tijd over voor mezelf en de dagelijkse bezigheden zoals boodschappen, koken en wasjes draaien. Bij een 40-urige werkweek vind ik deze extra tijd op een dag erg belangrijk en geeft het mij een stuk meer rust en ruimte in mijn hoofd.

Werken moet leuk blijven, dus probeer hierin voor jezelf de juiste keuzes te maken en dan zal je zien dat hybride werken een hoop voordelen met zich mee kan brengen!  Zou je graag meer te weten willen komen over een goede balans tussen privé en werk of zou je graag een kopje koffie met me willen drinken? Stuur me dan vooral een mailtje via: romy.h@yse.nl.

-

Kunnen we je helpen?

Wij nemen contact met je op