menu

Blog #3/4: Hoe bouw je een app? Van idee tot ontwikkeling in 4 fasen!

 

In deze reeks van vier blogs nemen wij, Talent Area Digital, jullie mee in ons avontuur om een (web)app te ontwikkelen. In de eerste blog bespraken wij ons idee, onze Agile werkwijze en de onderzoeksfase. Vervolgens zoomden we in de tweede blog in op het bouwen van een prototype in Figma en het testen hiervan met de eindgebruikers. In deze blog vertellen we je meer over het bouwen van je prototype naar een werkend product. 

👷🏻 Fase 3: Bouwen – Het bouwen van je prototype naar werkend product (MVP: minimum viable product).

Nu je je prototype af hebt en je deze hebt getest met je eindgebruikers is het zover: je kunt gaan bouwen! Wij kozen ervoor dit in een websitebouwer te doen. Daarmee verlagen we de drempel voor onze doelgroep om gebruik te maken van de app. Ze hoeven immers niet een app te downloaden, maar kunnen via een link in hun mobiele webbrowser direct aan de slag met de webapp.

De meest bekende websitebouwer is WordPress. In deze open-source software kun je websites en apps maken. Wel 42% van alle sites wordt gehost op WordPress. Onze teamleden hadden dan ook al ervaring met deze software. Toch besloten we voor een andere websitebouwer te gaan: Wix. Deze software werkt heel intuïtief en heeft veel functionaliteiten. Bijkomend voordeel voor ons is dat de website van YSE ook in Wix gebouwd is. Daardoor zijn wijzigingen gemakkelijk door te voeren, hebben beheerders maar een beheerplatform én is het kostentechnisch aantrekkelijk.

Handmatig coderen in Wix

Het prototype dat we in Figma hadden ontworpen was niet met de standaard templates te bouwen in Wix. Zo wilden wij gebruik maken van multi-filtering om YSE-ers aan alumni te kunnen koppelen, hadden wij andere ideeën over de opmaak en wilden wij persoonlijke profielen weergeven in een lightbox in plaats van op een aparte pagina. Daarom hebben we het grootste deel van de app handmatig gecodeerd in JavaScript. Dat gaf ons de vrijheid om de app precies zo te maken als wij wilden. 

Opzetten dataset

Tegelijkertijd werkten we aan het opzetten van de dataset. De app moest gevuld worden met gegevens over YSE-ers en alumni op basis waarvan deze twee met elkaar gematcht konden worden. Denk bijvoorbeeld aan expertisegebied en contactgegevens, maar ook of iemand bereikbaar wil zijn voor inhoudelijke vragen of ook voor persoonlijke vragen. De keuzes over wat je wel en niet opneemt in je dataset beïnvloeden ook welke functionaliteiten je moet inbouwen in je webapp.

Focus op MVP: minimum viable product

Zeker wanneer je je app handmatig codeert, zijn de mogelijkheden eindeloos. Het kan altijd beter, grootser, wilder. En met een team vol enthousiaste digital professionals was onze ideeënstroom eindeloos. Dat bracht ons bij een belangrijke les: focus op je minimum viable product. Je wilt dat je eerste versie staat als een huis. Uitbreiden kan altijd nog. Voor ons moest de MVP onder andere het volgende bevatten:

  • Een aanmeldformulier die gekoppeld is aan de dataset;
  • Persoonlijke profielpagina’s die door gebruikers zelf kunnen worden geüpdatet;
  • Een overzicht waar alumni en YSE-ers elkaar kunnen vinden door middel van filters;
  • Een algehele beveiliging waarin de juiste machtigingen zijn opgesteld (niet-leden kunnen bijvoorbeeld geen data inzien);
  • De gecodeerde webapp moet future-proof zijn waarbij nieuwe toekomstige collega’s makkelijk wijzigingen door kunnen voeren;
  • Vormgeving in de huisstijl van YSE.

En nu…?

Zodra ons MVP staat kunnen we door naar de vierde fase. Deze laatste fase staat in het teken van Final testing. We gaan onderzoeken of het MVP aansluit op al onze gestelde doelen en testen dit bij een aantal eindgebruikers. Je hoort er meer over in onze volgende blog. Tot dan!

.

Kunnen we je helpen?

Wij nemen contact met je op