menu

The Week of Growth: in gesprek met Ynzo van Zanten, Chief Evangelist bij Tony’s Chocolonely

Tessa Looijen

 

Ynzo van Zanten, van Tony’s Chocolonely, sprak afgelopen maandag tijdens the Week of Growth* en wij van YSE mochten daar bij zijn. Ynzo gaf een inspirerende sessie waarin de perikelen van onze hedendaagse wereld weer pijnlijk zichtbaar worden. Kun jij ook wel wat inspiratie gebruiken of ben je gewoon benieuwd wat we besproken hebben? Lees gauw verder! 

Op de sessie van maar liefst 50 minuten komen meer dan 100 mensen af, een recordaantal inschrijvingen voor een digitale sessie op maandagochtend. Hoewel wij allemaal met geblurde achtergronden zitten, heeft Ynzo van zijn scherm een feestje gemaakt. Een vrolijk kantoor, een QR-code die oproept tot actie en een actueel grapje: Bernie Sanders aan de personeelstafel. Maar bovenal staan de kleuren, het vrolijke lettertype en het logo van Tony’s centraal. Een niet te missen branding als je het ons vraagt. 

Die branding blijkt overigens nog wel een dingetje… een rode verpakking voor melkchocolade en een blauwe verpakking voor pure chocolade… ingewikkeld (snap je ;-)). En dan de naam, vooral onder ons Nederlanders, blijkt niet eenvoudig. Want hoe spreek jij het kleurrijk gewikkelde chocolade merk uit? Ynzo komt met verschillende voorbeelden van creatieve tongbrekers tot Tony Chocoloco, en… de Nederlandse favoriet: Tony Chocoloney. Een blijvende struggle waar het ‘Tony’s team’ met een beetje buikpijn en een knipoog genoegen mee neemt. Want commercieel succes is een middel, geen doel an sich, zo stelt Ynzo. 

Een interessante uitspraak voor een bedrijf dat marktleider is in chocolade in Nederland én daarnaast ook nog eens wereldwijd beschikbaar is. Maar voor Ynzo is het dagelijkse kost: geld is een middel. Maar als commercieel succes geen doel is, wat is dat doel dan wel? En hoe noem je een bedrijf wat een doel nastreeft in plaats van financieel succes? Sociaal ondernemerschap is volgens Ynzo in ieder geval niet de juiste term; “sociaal ondernemerschap moet geen nichemarkt zijn, niet sociaal ondernemen betekent eigenlijk gewoon asociaal ondernemen.” Ynzo zet ons aan het denken door nog een stapje verder te gaan en spreekt daarbij de verantwoordelijkheid van bedrijven aan: “elke ondernemer die financieel succesvol is moet beseffen dat hij een morele verplichting heeft naar de maatschappij.” En die morele verplichting is nou net wat Tony’s Chocolonely zo bijzonder maakt. 

Zoveel mogelijk zeezout-karamel repen verkopen is namelijk precies niet het doel van Tony’s. Maar wat dan wel? Een einde maken aan de slavernij in de chocolade industrie. Hè wat? Slavernij? Ja! Bij Tony’s staan ze aan het front van de beweging tegen traditionele cacao werving. Ze gaan 100% voor hun missie en houden hun doel continue voor ogen. Of zoals Ynzo het beter omschrijft: “bij Tony’s hebben we een glasheldere stip aan de horizon die werkt als een fantastisch kompas waar we op sturen”. Maar wat houdt die stip dan precies in? 

Volgens Ynzo is het simpel: “overbodig worden”... Uh, Sorry? “Uiteindelijk is ons doel om de chocolade industrie 100% slaafvrij te maken, dat hebben we pas bereikt wanneer we overbodig zijn.” Momenteel neemt Tony’s Chocolonely al cacao af bij 8.500 cacaoboeren in West-Afrika. Wat dat betekent? Een leefbaar inkomen voor deze boeren en 100% slaafvrije chocolade in de schappen. Dat is natuurlijk een enorme stap in de goede richting maar Ynzo blijft wel realistisch: “Met ongeveer 2,5 miljoen cacaoboeren in West-Afrika, hebben we nog een ontzettend lange weg te gaan.” Hoe ze die lange weg bewandelen en stapje voor stapje dichterbij hun doel komen? “Door simpele bijdragen die consumenten aansporen om andere aankoop beslissingen te maken.”

Kortom, bijdragen aan een 100% slaafvrije chocolade industrie is dus veel eenvoudiger dan het lijkt. Kijken, kijken en vooral wel kopen. Laten we er met z’n allen voor zorgen dat “sociaal ondernemen” (sorry Ynzo..) geen nichemarkt blijft maar een commerciële vereiste. Wij consumenten spelen een enorme rol in dit succes. Wil je zelf meer doen om de wereld een betere plek te maken? Ynzo’s tip: “Je hoeft niet perfect te zijn om goed te doen! Streef niet te veel naar perfectie! Uiteindelijk moet je ervoor zorgen dat je meer papier opraapt dan je op de grond gooit. Zelfs de kleinste dingen kunnen de grootste dingen in beweging zetten.” 

Wil je een stap verder gaan en zelf een onderneming beginnen? Ook dan helpt Ynzo je op weg: “Focus, focus en nog eens focus, houd het simpel én blijf bij de kern.” Als voorbeeld noemt Ynzo dat Tony’s eigenlijk maar één product heeft: chocolade. Maar, ze blijven wel in de top-of-mind van consumenten door continue te verrassen én door de focus te leggen op de missie. Bij alles wat Tony’s Chocolonely doet, of dit nou een product op de markt brengen is of het sponsoren van het lokale wielrenteam in Limburg, wordt getoetst aan de vraag: “Helpt dit mijn missie in West-Afrika?” 

Meer weten? Of ook een inspiratievolle sessie volgen? Check The Growth Collective

 

*The Week of Growth is een initiatief van The Growth Collective waar YSE onderdeel van uitmaakt. In deze week hebben we organisaties en individuen de kans geboden om zichzelf te ontwikkelen en zich te laten inspireren door middel van webinars, masterclasses over diverse onderwerpen. 

 

-

Kunnen we je helpen?

Wij nemen contact met je op