menu

“Zet jij de nieuwe onderneming op?”

 

Even pauze. Ik loop naar het keukentje bij YSE, zet de waterkoker aan en wacht rustig tot het water kookt. Tijdens het wachten raak ik aan de praat met Michel (de directeur van YSE) en hij vertelt me over de ambitie om onder de vlag van YSE een nieuwe onderneming op te zetten. Een onderneming die zich richt op het helpen van bedrijven om circulair te worden. Mijn circulaire hart begint sneller te kloppen en ik geef aan dat ik hier graag eens over meedenk, want ik heb hier wel zo m’n ideeën over. “Dat lijkt me goed, ik hou je in de loop”, geeft Michel aan. Het water kookt, Michel gaat zijn meeting in en ik ga met een hete kop thee weer aan het werk.

Eén uur later, wanneer ik m’n thee bijna op heb, komt Michel uit zijn meeting en zegt: “Je kunt aan de slag met het opzetten van de nieuwe onderneming”. Er gaat van alles door m’n hoofd. Wordt dit mijn nieuwe opdracht? Vanaf wanneer? Nu? Met wie gaan we dit doen dan? In een soort mengelmoes van enthousiasme, verbazing en vreugde sputter ik “Eh ja top, leuk!”, is de deal beklonken en drink ik m’n laatste slok thee op. Op deze manier begon ik, samen met mijn YSE-collega Eline, aan het avontuur van het opzetten van deze nieuwe onderneming, Route Circulair. Ik noem het bewust een avontuur, want dit is precies hoe het voor mij voelde. Wat weet ik nou van het opzetten van een bedrijf? Precies. Niet zoveel. Een mooi startpunt om veel te leren.

Dit alles speelde zich ruim een half jaar geleden af en ondertussen zijn we mooie stappen aan het zetten met Route Circulair. We voeren onze eerste opdrachten uit, mensen weten óns te vinden in plaats van wij hen en we zijn al enkele mooie ketentrajecten met andere ambitieuze partijen gestart. Uiteraard zijn we nog lang niet uitontwikkeld (hopelijk zijn we dat nooit) en gaan we nog mooie stappen zetten, maar op de weg naar dit punt heb ik al een hoop geleerd. Deze punten deel ik graag!

1. Mensen zijn behulpzaam. Als er iets is wat ik geleerd heb tijdens de beginfase van Route Circulair is dat mensen vaak voor je klaar staan als je een vraag hebt. Dit lijkt overbodig om te noemen, maar het is goed om bij stil te staan. Als ik terugdenk aan de absolute beginfase en ik eigenlijk niet eens wist waar ik moest beginnen en me in mijn eentje ’s avonds nog blind zat te staren op internetpagina’s van zelfbenoemde goeroes in ondernemen, bleek dat er genoeg mensen om mij heen waren die het juist leuk vonden om mee te denken en me op weg te helpen! Niet alleen ik heb ooit aan het begin gestaan van een dergelijk traject, maar nog vele anderen. Stel de hulpvraag en maak gebruik van de kennis en ervaring die anderen hebben.

2. Wees flexibel en haal feedback op. Daar gingen we dan. Let’s go! Waar starten we? Laten we een planning maken en de daarbij horende stappen opschrijven. “We beginnen hier, daarna gaan we door naar het volgende en leveren we dit en dit op”. Op zich goed, maar waar wij voor het gemak even niet aan gedacht hadden is dat de omgeving waarbinnen een start-up opereert ontzettend veranderlijk is en dat je het niet alleen zelf een goed idee moet vinden. Je kunt je ideeën wel in een perfect businessplan opschrijven, maar als blijkt dat je potentiële klanten hier totaal geen behoefte aan hebben, dan heb je heel veel tijd verspild. Gelukkig werken wij samen met mensen die dit proces al wat vaker hebben doorlopen en ons erop konden wijzen dat ook als je plan niet perfect is, je ermee naar buiten moet treden en vraagt wat mensen ervan vinden. Juist dan heb je de tijd en ruimte om de richting van je bedrijf aan te passen. Door dit te doen, haalden we al in de beginfase veel waardevolle feedback op die we anders pas hadden gekregen wanneer we een volledig plan hadden neergelegd. Dit heeft ons een hoop tijd gescheeld!

3. Gewoon doen. Het belangrijkste wat ik heb geleerd is dat je pas stappen zet als het gewoon maar gaat doen. Een nieuw bedrijf zet je niet op achter je bureau, maar hiervoor moet je naar buiten treden en je laten zien aan de wereld. Spannend? Jazeker, best vaak zelfs. Alles is nieuw en er zijn vragen genoeg. Wat gaan mensen van dit idee vinden? Zit men wel op ons te wachten? Zijn we wel innovatief genoeg? Allemaal vragen die je niet zelf kunt beantwoorden, maar waarvoor je de stap moet zetten van denken naar doen!

Dit zijn een paar van de belangrijkste lessen die ik geleerd heb in het afgelopen half jaar. Gelukkig is het avontuur van Route Circulair nog lang niet voorbij en leer ik nog elke dag nieuwe dingen over het runnen van een onderneming, het helpen van organisaties in het bereiken van hun circulaire ambities, niet te vergeten, over mezelf!

Wil je meer weten? Ben je benieuwd naar Route Circulair? Of heb je gewoon een vraag? Neem dan contact met me op via erwin@yse.nl. Ik help je graag!

 


Kunnen we je helpen?

Wij nemen contact met je op