menu

Niet verwacht, wel geleerd...

 

Een jaar geleden ben ik begonnen als trainee bij Smurfit Kappa. In het traineeship van Smurfit Kappa ga je elk half jaar naar een nieuwe opdracht, op een nieuwe locatie en bij een nieuwe afdeling. Op die manier belandde ik, met mijn supply chain achtergrond, op een marketing en communicatie opdracht. In mijn opdracht ben ik aan de slag gegaan met verschillende marketing-modellen: Zo omschreven we onze toegevoegde waarde in een 'business model canvas' en verpersoonlijkte ik onze doelgroep door middel van 'persona's'. In deze blog vertel ik je 3 redenen waarom ik het interessant vind om jezelf uit te dagen in een compleet ander vakgebied, en wat ik ervan heb geleerd.


1. Als eerste heb ik geleerd om mijn competenties in te zetten buiten het voor de hand
liggende. Zo gaan analytische skills niet alleen over het goed kunnen analyseren van cijfers,
net als dat creativiteit niet alleen draait om de meest creatieve ideeën bedenken of goed
kunnen tekenen. Sterk zijn in analytisch denken is ook het kunnen onderscheiden van hoofd
en bijzaken, zodat de juiste taken eerst worden uitgevoerd. Daarnaast komt dit goed van pas
bij het aangaan van een nieuwe opdracht - Hoe pak je dit aan? Waar begin je? En wie en wat
heb je er allemaal voor nodig? Analytische skills gaan dus verder dan alleen cijfertjes
inzichtelijk kunnen maken en goed zijn met Excel. Hetzelfde geldt voor creativiteit: Ik heb
geleerd dat dit ook juist zit in het op een andere manier kijken naar een probleem en een
resultaat net een stapje verder brengen dan wordt gevraagd, door gebruik te maken van
creatieve inzichten.


2. Door een opdracht aan te gaan in een ander vakgebied dan waarvoor je hebt gestudeerd,
trek je jezelf uit je initiële comfortzone. Waar ik aan het begin van afgelopen half jaar
nauwelijks wist wat er bij een goede marketingcampagne komt kijken en hoe je je doelgroep
het beste kan definiëren, zijn er nu collega's die aan mij komen vragen of ze een campagne
template kunnen overnemen en hoe zij die concepten kunnen inzetten voor andere
doeleinden. Ik heb mij dus breder ontwikkeld dan alleen het in praktijk brengen van studie
ervaring, precies waar het Smurfit Kappa traineeship voor staat.


3. Als laatste heeft het afgelopen jaar mij geholpen in het geven van richting aan waar ik heen wil de komende jaren. Zo vond ik het optimaliseren van de marketingprocessen erg
interessant, maar laat ik het content maken liever aan iemand anders over. Daarnaast vind ik
het leuk om proactieve salesinzichten te creëren, maar stuur ik liever iemand anders op pad
om dit met klanten verder te bespreken. Door trial en error wordt het beeld van mijn
toekomst pad steeds helderder. Daarbij heeft mijn tijd op de marketing en sales afdeling mij
zeker geholpen.

Door mij open te stellen voor een nieuwe uitdaging en vooroordelen weg te nemen, heb ik een duidelijker beeld van waar ik heen wil de komende tijd. Ik kan meepraten over meer dan alleen logistieke processen en weet ik beter hoe ik mijn sterktes volledig kan benutten en inzetten. Kortom, deze tijd had ik zeker niet willen missen.


Kunnen we je helpen?

Wij nemen contact met je op